Kajakkia kuljettaessa tulee kiinnittää huomiota siihen, että kuorma on sidottu napakasti mutta ei kuitenkaan liian tiukasti. Liian kireälle vedetyt remmit painavat runkoa sille epäluonnollisesti ja tämän seurauksena runko voi vioittua tai vääntyä, etenkin jos kajakki on sidottuna pitkään ja ilman lämpötila on korkea. Kuljetuksesta aiheutuva kajakin värinä löystyttää myös helposti ruuveja ja muttereita, joten nämä on hyvä käydä läpi yksi kerrallaan kajakin kuljettamisen jälkeen.
Kalastuskajakeissa on huomattava määrä erilaisia osia ja kappaleita, jotka kannattaa irrottaa kajakista kuljetuksen ajaksi. Mela/vapatelineet, penkit, kiskojen kiinnityspalat ja muut herkemmin irtoavat osat tulee irroittaa kajakista tai tuplavarmistaa sidonta kuljetuksen ajaksi, jotta ne eivät häviä, eivätkä aiheuta vaaratilannetta matkan aikana.
Kajakkia voi kuljettaa erilaisissa asennoissa sen mallista, rakenteesta ja tuotekohtaisista kuljetusmahdollisuuksista riippuen.
Paras kuljetusasento kajakille on pehmustetussa J-telineessä kuljettaminen kyljellään, koska kajakin kylki on sen vahvin puoli - suosittelemme tätä kuljetusasentoa aina kun se on mahdollista ja etenkin kuumalla säällä, koska PE-muovi taipuu helpommin kuumissa olosuhteissa. Jos käytät muita kuljetusasentoja, muista käyttää pehmikkeitä kattotelineissä, jotta pistekuorma ei käy liian suureksi.
Pitkän kajakin kanssa, tuulisilla keleillä, pitkillä ajomatkoilla tai isolla teillä ajaessa suosittelemme käyttämään myös keulassa ja perässä kiinnitysremmejä. Muista myös merkitä keula ja peräylitys punaisella lipulla ja/tai valolla jos ajat pimeällä.